eerstvolgende afreis:

maart 2021
in voorbereiding
wat is inbegrepen

Inclusief

  • vluchten met Iceland Air Brussel - Reykjavik retour
  • alle lokale transfers per 4x4 bus
  • alle overnachtingen (2x guesthouse Reykjavik, berghutten tijdens de tocht)
  • alle maaltijden tijdens de skitocht (ontbijten, snacks, dagelijks 3-gangendiners)
  • pulka’s, expeditiemateriaal, sateliettelefoon, gebruik volledige sneeuwschoenuitrusting
  • professionele begeleiding door een Vlaamse Into the Arctic gids
  • luchthaventaksen, BTW, dossierkosten
  • de voorbereidingsnamiddag in het Into the Arctic base camp


Exclusief

  • reisverzekering
  • 2x avondmaal in Reykjavik (reken op 20-30€ per persoon, per maaltijd)

highlights:

  • – onuitgegeven wintertrekking door Ijsland's mooiste vulkanisch gebied
  • – met pulka en sneeuwraketten (geen ervaring vereist)
  • – onderdompeling in subtiel spel van vuur en ijs
  • – overnachting in gezellige hutten, hoge kans op noorderlicht
  • – onvergetelijk avontuur in zeer kleine groep

We stellen deze reis voor op onze speciale infoavonden.

De combinatie van het zwarte vulkanische obsidiaan en de verse sneeuw maakt winters Ijsland magisch. Puffende fumarolen en de typische zwavelgeur herinneren ons eraan dat de aardkorst hier flinterdun is. Na een lange rit per superjeep worden we afgezet in het binnenland van IJsland: we trekken oostelijk van de machtige vulkaan Hekla richting hét geothermische gebied van Ijsland.

Dankzij onze sneeuwraketten kunnen we de soms nijdige hellingen van het ryolietgebergte van Fjallabak overwinnen. Uitgerust met pulka's zijn we liefst 8 dagen volledig op onszelf aangewezen om deze winterexpeditie te voltooien. Hier en daar moeten we zelfs een ijskoude rivier doorwaden!

Elke avond slapen we in een andere hut, te midden van een wereld van sneeuw & ijs. Het noorderlicht aanschouwen geeft de ultieme kick. Twee keer genieten we van een dagtocht vanuit dezelfde hut, die ook als rustdag of reservedag kan dienen bij extreme weersomstandigheden.

Aan de canyon Markarfjlót wachten de superjeeps ons op voor een terugkeer naar de beschaving.

jouw reisbegeleiders

Ava dummy

Ervaren ITA gids Afreis 1

E-factor 5

Zeer goede fysieke conditie noodzakelijk. De sneeuwcondities, het klimaat en het zelf sporen kunnen deze reis fysiek zwaarder maken. Vooral de wind heeft op deze expeditie vaak vrij spel. Meewerken bij het hout hakken, water halen, maaltijden bereiden, in- en uitpakken behoort tot ieders taken. Als vuistregel kan je ervan uit gaan dat je 1u intensieve duursport (joggen) moet aankunnen. We nemen 3 pulka's mee per 4 deelnemers, maar elke deelnemer moet in staat zijn om een pulka van +-30kg gedurende meerdere dagen voort te trekken.

Comfort

Ijslandse berghutten (eenvoudig met kachel) en comfortabele logies (warme douches & sauna) voor- en achteraf.

Maaltijden

Onderweg deels verse voeding die wordt ingevroren, deels expeditievoeding. Dagelijks uitgebreide diners met veel verse vis, vlees en groentjes. Onderweg snacks met veel variatie. In Reykjavik gezellige restaurants met typische lokale keuken.

Klimaat

Midden maart variëren de temperaturen van 0°C tot -25°C, maar in de bergen speelt ook de windchill een zeer belangrijke factor. Daglicht tussen 7u en 18u.

Aantal deelnemers

Max. 8 deelnemers.
We organiseren een voorbereidende vergadering bij Into the Arctic (periode oktober - december).

Verplichte persoonlijke uitrusting

Slaapzak (-5° comfort), donswanten, thermisch ondergoed en volledige skiuitrusting. Een donsjas is comfort.

ITA Verhuur

  • Donsjas RAB Neutrino Pro Jacket (-20°C): 50€/week, 100€ waarborg
  • Donswanten North Face Himalaya Mitt (-30°C): 40€/week, 80€ waarborg
  • Donsslaapzak RAB Ascent 700 (-5°C comfort): 50€/week, 150€ waarborg

logboek

1. Vlucht Brussel - Keflavik, voorbereiding

2-9. Dropping door superjeeps, start van volledig autonome trekking van hut naar hut door Fjallabak, het vulkanische hart van Ijsland. We doen 5 verschillende hutten aan, tweemaal maken we een dagtocht vanaf de hut. Pick-up door jeeps en terugkeer naar Reykjavik op dag 9.

10. Terugvlucht naar Brussel