eerstvolgende afreis:

15/06/2025 - 24/06/2025
2790€
wat is inbegrepen

Inclusief

  • Vluchten met SAS Brussel - Alta en Tromso - Brussel.
  • Alle lokale transfers.
  • Alle overnachtingen en maaltijden in vol pension (exclusief tijdens de vluchten); m.u.v. een deel van de snacks voor overdag.
  • Expeditiemateriaal (tenten, kookvuurtjes), sateliettelefoon, noodzender.
  • Luchthaventaksen, BTW, dossierkosten.
  • Professionele begeleiding door twee Vlaamse Into the Arctic gidsen.

Exclusief

  • Huur packraftmateriaal.
  • Verplicht voorbereidingsweekend in de Ardennen (periode maart-april).
  • Een deel van de snacks dient vooraf zelf te worden aangekocht naar eigen smaak (reken op 25-40€).
  • Reisverzekering
laatste plaats

highlights:

  • – Unieke meerdaagse packraftexpeditie door de grootste canyon van Lapland
  • – Avontuurlijke rivierafvaart in kleine groep
  • – Middernachtzon vanop de bergtoppen van de Ullsfjord-archipel
  • – Doorsnede van Lapland: van het Finnmarksvidda-hoogplateau tot de alpiene kustlijn
  • – Begeleiding door een team van twee Vlaamse gidsen

We stellen deze expeditie voor op onze infoavonden.

-

Dit is de meest bijzondere nieuwkomer in ons aanbod - een echte rivierexpeditie dwars door Lapland. De landschapsovergangen tijdens deze reis zijn uniek: vanaf de eindeloze, desolate hoogplateaus van de Finnmarksvidda dalen we via de mooiste riviercanyon van Scandinavië af tot in het ruige, alpiene gebergte in de archipel rond de Lyngen Alpen - waar we vanop de bergtoppen de middernachtzon langs de noordelijke horizon zien scheren.

Onze gids van het binnenland tot de fjorden is de Reisa-rivier. Met onze packrafts varen we ze af van bron tot monding, dwars door het Reisa Nationaal Park. We blazen onze bootjes op en maken een rustige start langs een piepkleine, meandere beek, gevolgd door een uitgestrekt meer. Verder stroomaf wint de rivier aan vaart en volume en via een serie van versnellingen zien we de heuvels in het westen snel groter worden. Na een eerste volle dag varen ruilen we onze packrafts tijdelijk weer voor onze wandelschoenen: via een serie indrukwekkende watervallen en stroomversnellingen wurmt de Reisa zich nu door een angstaanjagend kloofdal. We slaan deze sectie wijselijk over, en wandelen via een panoramische route zo'n 20km stroomaf.

De rivier wordt weer rustiger, en we gaan terug het water op voor het tweede deel van de afvaart tot aan de kust. Soms volgen stroomversnellingen en golftreinen elkaar in snel tempo op; dan weer glijden we kilometerslang vrijwel geruisloos door het landschap. Dit is het mooiste deel van de hele afvaart - een groen paradijs waarbij grote watervallen zich langs weerszijden van de rivier in de canyon storten. Onderweg hebben we kans op het spotten van elanden - en misschien zelf een (mensenschuwe) bruine beer. We bivakkeren op prachtige plekken vlak langs het water. Wanneer we de fjorden naderen wordt de vallei breder en uitgestrekter, en komen besneeuwde bergtoppen voor het eerst in zicht. Intussen heeft de rivier het volume van de Maas, en geholpen door de stroming glijden we snel verder naar het noorden.

Uiteindelijk bereiken we de kust en vinden we weer aansluiting met de beschaving. Op een reservedag hebben we de mogelijkheid om al een eerste bergtop nabij de riviermonding te beklimmen. Dat klimmen doen we sowieso wanneer we als apotheose van de reis naar naar eilanden voor de kust trekken. We trekken nog 2 dagen te voet verder (met lichte rugzak - het packraftmateriaal sturen we vooruit). Vroeg op het seizoen ligt hier nog heel wat sneeuw. Afhankelijk van het weer en de condities proberen we de middernachtzon mee te pikken vanop één van de toppen alvorens af te dalen naar de beschaving.

We bieden deze tocht vroeg op het seizoen aan, om op de Reisa te kunnen profiteren van het einde van de voorjaarssmelt- dat levert extra debiet en een duwtje in de rug op. Hoewel we geen echt wildwater varen (de rivier is klasse I-II) is dit een tocht die bij momenten hard kan zijn, en dus die de nodige voorbereiding en mentale weerbaarheid vergt. Het gewicht van de rugzak is bij vertrek zéér hoog (6 dagen autonomie + grofweg 6kg packraftmateriaal). In juni zijn er zeer veel muggen in het gebied. Wildernispackraften betekent behalve fantastische uitzichten vanop de rivier soms ook een portie afzien: grote versnellingen worden omgedragen door soms kniediep, ijskoud moeras; je schoenen zijn van start tot finish doorweekt; en zelfs een onvrijwillige zwempartij is niet uitgesloten. 

Vanwege het specifieke karakter van de reis zijn er twee gidsen, en beperken we het maximaal aantal deelnemers tot 8. Er is een verplicht eliminerend voorbereidingsweekend in de Ardennen (zie onder). Naast de standaard packraftuitrusting (packraft, peddel, reddingsvest) zijn uit veiligheidsoverwegingen en vanwege de lage watertemperatuur ook helm en drysuit verplicht. Deze reis werd in 2024 verkend en zit voor het eerst in ons aanbod. We plannen in het najaar van 2025 nog een tweede, minder harde packrafttocht in het Middellandse Zeegebied - een alternatief voor wie deze toch te zwaar vindt.

jouw reisbegeleiders

Willem Vandoorne

Willem Vandoorne Afreis 1

Jens Paque

Jens Paque Afreis 2

E-factor 6

Een uitstekende goede fysieke conditie, positieve mindset, en een sterk doorzettingsvermogen zijn noodzakelijk. De desolaatheid en het soms zware terrein zonder paden kunnen deze reis fysiek en mentaal zwaarder maken. Het wildernispackraften kan hard zijn en vereist mentale weerbaarheid: versnellingen omdragen door kniediep moeras, continu natte schoenen, aanwezigheid van grote hoeveelheden insecten, ... Het is niet onmogelijk om vanuit je boot in het water te belanden in de stroomversnellingen.

Voorafgaande ervaring met trektochten met (zeer) zware rugzak is essentieel voor deze expeditie. We zijn bij het begin van de reis 6 dagen volledig autonoom, en dragen bovendien zo'n 6kg packraftmateriaal per persoon. Concreet betekent dit dat het gewicht van je rugzak zo'n 25kg zal bedragen. De dagafstanden te voet zijn beperkt (maximaal 12km), maar onze voortgang wordt vertraagd door de afwezigheid van paden. De rivier is wildwaterklasse I-II. We peddelen tot 30-35km per dag, geholpen door een sterke stroming.

Comfort

Overnachtingen in tent. We gebruiken een ruime 3-persoonstent per twee deelnemers. Aan het einde van de reis overnachten we in een comfortabel hotel.

Maaltijden

Onderweg uitgebreid ontbijt, snacks met veel variatie en expeditievoeding. Een deel van de snacks voor overdag is op voorhand zelf aan te kopen naar eigen smaak (reken op budget 25-40€ per persoon). Na 6 dagen kopen we lokaal voeding aan voor het laatste deel van de reis. Aan het einde van de reis gaan we eten op restaurant. 

Klimaat

Dagtemperaturen gemiddeld rond 15°C; uitschieters tot 25°C zijn mogelijk. Nachtvorst is uitzonderlijk. Het klimaat is in deze streek naar Scandinavische normen relatief droog, maar regendagen zijn uiteraard mogelijk. Middernachtzon, permanent daglicht.

Aantal deelnemers

min. 6, max. 8 deelnemers.

Voorbereidingsweekend

Voor deze reis is er een verplicht voorbereidingsweekend in de Ardennen (periode maart-april, in onderling overleg vast te leggen). De geschatte kostprijs van dit weekend bedraagt 80-100€ per persoon, exclusief huur packraftmateriaal. Tijdens dit weekend oefenen we onze behendigheid op de rivier en enkele veiligheidstechnieken. Uit veiligheidsoverwegingen is dit voorbereidingsweekend eliminerend: indien de gidsen na het voorbereidingsweekend de inschatting maken dat een deelnemer technisch niet voldoende onderlegd is, dan behouden we ons het recht voor om de inschrijving eenzijdig te annuleren (met volledige terugbetaling). 

Bijzondere persoonlijke uitrusting

Slaapzak (-2°C comfort), degelijk slaapmatje.

Packraftmateriaal (packraft, peddel, reddingsvest, helm, verplicht droogpak) kan gehuurd worden op 2 locaties in Vlaanderen. We bezorgen meer informatie na inschrijving. 

ITA Verhuur

Slaapzak Cumulus Panyam 600 (1000g, comfort -5°C): 60€ voor de duur van de expeditie.

logboek

1. (15/06/2025) Vlucht SAS Brussel - Alta, taxitransport naar het startpunt van de tocht. Eerste bivak na een kort wandelgedeelte

2-6. Afvaart van de Reisa-rivier in het gelijknamige Nationale Park. We peddelen in totaal zo'n 95km, met onderweg een wandelsectie van zo'n 25km waar de rivier zich wild door een canyon stort. Op dag 6 bereiken we de kust.

7. Reservedag. Indien we op schema zitten beklimmen we een prachtige bergtop nabij de riviermonding; met een bivak nabij de top.

8-9. Transport naar de eilanden van de Ullsfjord-archipel. Twee wandeldagen (zonder packraftmateriaal in de rugzak) met mogelijkheid beklimming eilandtoppen. Op dag 9 in de namiddag aankomst in de beschaving. Diner en overnachting op hotel.

10. (24/06/2025) Ferrytransport naar Tromso en terugvlucht naar Brussel.

niet echt je ding? bekijk deze dan even…

E6

Arctic Arc Expeditie

  • maart-april - 12 dagen - 2890€
  • ski & pulka - hutten - noorderlicht
E6

Scandinavian Spine Expeditie

  • maart-april - 12 dagen - 3090€
  • Ski & pulka - tent - noorderlicht
E5

Wild South Aurora Expeditie

  • aug/sept - 15 dagen - 3390€
  • trekking - tent - kayak